Obowiązujące zasady dotyczące wycinki drzew

Przypominamy, iż od czerwca br. obowiązują nowe przepisy Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Istotna zmiana dotyczy wymiarów drzew, które można usunąć bez zezwolenia.

Nie jest wymagane uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego,
b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Jeżeli drzewa rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej i obwód pnia przekroczy ww. wymiary, wtedy konieczne jest zgłoszenie do Urzędu zamiaru usunięcia drzewa.
Zgłoszenie, o którym mowa powyżej powinno zawierać:
– imię i nazwisko wnioskodawcy,
– oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte,
– rysunek lub mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.

Po zgłoszeniu chęci wycinki, Urząd Gminy w terminie do 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, będzie dokonywał oględzin w celu ustalenia nazwy gatunku drzewa oraz obwodu pnia na wysokości 5 cm. Z oględzin sporządza się protokół. Następnie Wójt w terminie 14 dni od dnia dokonania oględzin może, w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw. W przypadku nie wniesienia sprzeciwu przez organ, może nastąpić usunięcie drzewa. W przypadku nie usunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.