Jak zachować się w przypadku ataku psa? Porady nie tylko dla dzieci

Agresywny pies wysyła znaki ostrzegawcze:

– ma zjeżoną sierść,

– położone uszy,

– sztywne nogi,

– uniesiony ogon,

– warczy, szczeka, pokazuje zęby, skacze dookoła osoby, którą osacza.

Co wtedy zrobić:

– stań, nie uciekaj (pies ma instynkt pościgu i złapania ofiary – jest przecież potomkiem wilka),

– nie patrz psu w oczy,

– nie okazuj strachu,

– nie odwracaj się, zwłaszcza jeśli pies jest duży, bo gdy skoczy na Ciebie, może Cię przewrócić,

– stań do psa bokiem, na lekko rozstawionych nogach, to pozwoli Ci utrzymać równowagę,

– staraj się przyjąć pozycję żółwia, ochronisz te części ciała, które zwykle gryzie pies (brzuch, pachwiny i twarz).

Jak uniknąć agresywnego psa:

Pamiętaj! Pies nigdy nie atakuje niesprowokowany. Prowokacją do ataku może być Twoje bezpośrednie zachowanie. Przyczyną ataku jest też często niewłaściwy sposób, w jaki pies został wychowany i brak odpowiedniej opieki lub to, że miał on złe doświadczenia w kontaktach z ludźmi. Najważniejsze to pilnować małych dzieci i uczyć je respektu do zwierząt. Według przeprowadzonych badań, przyczyną większości podobnych zdarzeń jest zbytnia ufność poszkodowanych i niedbalstwo właścicieli. Niebezpieczne jest zostawianie małych dzieci sam na sam z psem. Dzieci powinny też unikać zaczepiania psów, w szczególności bezpańskich i zdziczałych.

Rady:

– nie wchodź na cudzą posesję, gdzie przebywa mieszka pies,

– traktuj poważnie tabliczki z napisami np.: „Tutaj ja pilnuję” i „Uwaga zły pies”,

– pies nie jest zabawką, nie wolno go ciągnąć za uszy, ogon, czy wkładać mu palców do oczu,

– na spacerze nie wolno spuszczać psa ze smyczy i należy pamiętać, że powinien on mieć kaganiec.

Pozycja „na żółwia”

 


Pozycja „bądź jak drzewo

Ustaw się bokiem do psa,  sztywno na nogach, ręce trzymaj blisko ciała. Nie patrz na psa i stój nieruchomo.  Nie uciekaj.

Przypominamy mieszkańcom gminy o  zabezpieczeniu posesji przed ewentualną ucieczką psów. Zwiększy to bezpieczeństwo innych osób, a w szczególności dzieci chodzących do szkoły.