Już około 1 mld złotych oszczędności dla budżetu państwa dało przeniesienie do ZUS obsługi świadczeń dla rodzin. Wprowadzenie elektronicznych wniosków ograniczyło również zanieczyszczenie środowiska. Rodzice i opiekunowie nie musieli drukować ok. 120 ton tradycyjnych papierowych wniosków.
Obecnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych obsługuje programy dla rodzin: 800 plus, Dobry Start, Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, dofinansowanie żłobkowe, a od października – Aktywny Rodzic. Klienci składają wnioski o świadczenia tylko drogą elektroniczną, co nie tylko przyśpiesza ich obsługę, ale także jest tańsze dla państwa.
– Od początku 2022 roku realne oszczędności dla budżetu państwa wynikające z automatyzacji procesu obsługi wniosków przekroczyły już 1 mld zł. Z naszych szacunków wynika, że w przypadku świadczenia 300 plus koszt obsługi jednego wniosku spadł z 10 zł do 30 gr. – mówi Mariusz Jedynak, wiceprezes ZUS. – W przypadku programu 500 plus roczny koszt obsługi jednego wniosku spadł z 51 zł do 6 zł. Oznacza to, że w kilkuletniej perspektywie planowane oszczędną sięgają kilku miliardów złotych – dodaje wiceprezes.
Przeniesienie obsługi wniosków ograniczyło zanieczyszczenie środowiska. – Szacujemy, że dzięki elektronizacji niepotrzebne było drukowanie około 120 ton papierowych wniosków. Z każdym miesiącem oszczędności będą większe – podkreśla Jedynak.
Elektronizację procesu wnioskowania chwalą również rodzice i opiekunowie. Wniosek np. o 300-złotowe dofinansowanie do wyprawki szkolnej mogą oni złożyć w dowolnej chwili. – Obserwujemy, że niektórzy rodzice decydują się na taki krok np. około północy, bo wtedy mają na to czas. Nowoczesne narzędzia dają ogromne możliwości. Pozwalają na to, że w niektórych sprawach ZUS jest dostępny przez całą dobę i z różnych miejsc na świecie, taki wniosek o świadczenie można wysłać na przykład z zagranicznych wakacji – mówi Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka ZUS w województwie śląskim.
Wnioski o świadczenia rodzinne można składać wyłącznie elektronicznie przez portal Emp@tia, bankowość elektroniczną, Platformę Usług Elektronicznych ZUS (eZUS), a także za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji mobilnej mZUS. W platformie ZUS oraz aplikacji mZUS można również sprawdzić szczegóły złożonych wniosków, informacje o przyznaniu świadczeń, terminy ich wypłat i wysokość. Gdy rozpatrzenie wniosku wymaga dodatkowych wyjaśnień od rodziców, to ZUS kontaktuje się z nimi także za pomocą PUE. To przyspiesza obsługę spraw i dodatkowo ogranicza zużycie papieru.
Beata Kopczyńska
Regionalna Rzeczniczka Prasowa ZUS
w województwie śląskim