W dn. 21 kwietnia 2017 r. w Rybniku odbyło się posiedzenie Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów. W jego trakcie ponownie krytycznie oceniono przeprowadzane zmiany w ustroju samorządu terytorialnego. Zdaniem członków Zarządu Związku ustrój samorządów terytorialnych wymaga stabilności i zintegrowanego, systemowego podejścia. Szczególnie negatywnie odniesiono się do zmian dotyczących wprowadzenia ograniczenia pełnienia funkcji w organach wykonawczych samorządu gminnego do dwóch kadencji.
Ponadto krytycznie zaopiniowano skutki ostatniej nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym w kontekście wprowadzenia zwolnień od podatku od nieruchomości, co w efekcie prowadzi do znacznego zmniejszenia przychodów licznych gmin. Od stycznia br. zwolnienia dotyczą bowiem całych działek ewidencyjnych, na których zlokalizowana jest infrastruktura kolejowa. Wcześniej zwolnienia odnosiły się tylko do części działek, na których faktycznie infrastruktura ta się znajdowała. Jednocześnie znacznie rozszerzony został katalog elementów infrastruktury kolejowej i obejmuje obecnie szereg elementów, które dotychczas nie były uznawane za taką infrastrukturę. W wypadku części samorządów ubytki w przychodach w stosunku do obecnie osiąganych mogą być na tyle istotne, iż uniemożliwią gminom realizowanie inwestycji czy też wykonywanie bieżących zadań związanych ze świadczeniem usług dla mieszkańców. Zarząd Związku stwierdził, że konieczne jest zrekompensowanie samorządom ubytków w przychodach, które powstaną na skutek zmiany przepisów.
Zarząd Związku wyraził wolę kontynuowania współpracy z firmą TAURON Dystrybucja S.A. m.in. w zakresie sytuacji kryzysowych, związanych z brakiem dostaw energii elektrycznej oraz oświetlenia ulicznego. W trakcie dyskusji na te tematy uzgodniono, że kwestie dotyczące zapewnienia gospodarstwom domowym stałych i pewnych dostaw prądu, szczególnie w momencie wystąpienia nagłych i niebezpiecznych zjawisk pogodowych, powinny stanowić priorytetowe pola współpracy. Uznano też, że bardzo istotne jest w tym zakresie zagwarantowanie bezpieczeństwa osobom, które korzystają w warunkach domowych z urządzeń medycznych podtrzymujących lub wspomagających funkcje życiowe.
W trakcie posiedzenia omówiono pakiet projektów ustaw stabilizujących finanse samorządowe. Pakiet ten został przygotowany przez Samorząd Miasta Gliwice. Jedna z proponowanych zmian legislacyjnych dotyczy podnoszonej od kilku lat w stanowiskach Związku potrzeby likwidacji zakazu dokonywania przez samorządy lokalne lokat tymczasowo wolnych środków pochodzących z dotacji (głównie z budżetu Państwa). Szacuje się, iż skala strat wynikających z zakazu lokowania wolnych środków pochodzących z dotacji z budżetu jedynie przez same jednostki samorządu terytorialnego oraz uczelnie publiczne w latach 2010-2015 wyniosła blisko 700 mln zł. Uzgodniono że Śląski Związek Gmin i Powiatów oraz inne organizacje samorządowe będą wnioskowały o uchwalenie przez Sejm RP wyżej wzmiankowanego pakietu.
komunikat prasowy posiedz. Zarzadu 21 04 2017 w 1.5